Hyppy toisenlaiseen todellisuuteen – Riad

Bulevardi Riadissa

”Maailma muuttuu kyllä nopeasti”, sanoi autonkuljettaja matkalla lentokentältä hotellille. ”En olisi ikinä uskonut näkeväni naista ajamassa autoa, mutta toisin vaan kävi, tuossakin menee taas yksi.” Saudi-Arabia poikkeaa Suomesta lähes kaikin mahdollisin tavoin. Siksi oli kiinnostavaa, että suomalaisia asiantuntijoita haluttiin arvioimaan sen pääkaupungin Riadin suuria suunnitelmia kaupungin viihtyisyyden lisäämiseksi ja sen viherryttämiseksi.

Me kaksi tartuimme haasteeseen ja matkustimme autiomaan keskelle rakennettuun seitsemän miljoonan asukkaan kaupunkiin kommentoimaan sen suunnitelmia ison muutoksen tekemisestä. Kaksipäiväisessä kokouksessa kanssamme oli noin 60 maailman eri puolilta matkustanutta asiantuntijaa. Kiinnostava joukko, monen kanssa melko varmasti viriää yhteistyötä. Yllättävän moni heistä oli selvillä Helsingin ajankohtaisista ympäristöhankkeista. Useat olivat myös kuulleet Helsingin menestyksestä globaaleissa elämänlaatuvertailuissa sekä suomalaisesta koulujärjestelmästä.

Naisten asemassa on tapahtunut joitakin positiivisia nytkähdyksiä, mutta ympäristöasioihin ei Saudi-Arabiassa ole perinteisesti kiinnitetty huomiota. Niiden parantamisessa olisikin paljon saavutettavaa vaikkapa ilmaston tai kiertotalouden näkökulmasta. Korostimmekin kokouksessa muun muassa hiilineutraalisuuden tavoittelemisen isoa merkitystä kaikessa kaupungin toiminnassa. Uskalsimme jopa ottaa esiin autokulttuurin ja fossiilisen energian käytön yhteensopimattomuuden kestävyystavoitteiden kanssa. Myös kaupunkilaisten osallistamista ison muutoksen suunnitteluun ja toteuttamiseen pidimme tärkeänä.

Saudi-Arabiaan matkustaminen herätti ristiriitaisia ajatuksia. Maan ihmisoikeustilanteessa ei ole hurraamista. Puutteita on muun muassa sananvapaudessa, oikeusjärjestelmässä ja naisten asemassa. Maa on iskenyt julmasti hallinnon arvostelijoita ja uudistusten puolestapuhujia. Lisäksi maa on mitä ilmeisimmin syyllistynyt sotarikoksiin Jemenissä. Monet naisten oikeuksien puolesta kampanjoineista ovat vankilassa tai maanpaossa. Joillekin on käynyt vankilaan joutumistakin pahemmin.

Puhuja kokouksessa.

Meitä kokoukseen kutsuttuja sen sijaan kohdeltiin hyvin ja vieraanvaraisesti. Kokouksessa sai puhua vapaasti eivätkä isännät pyrkineet siihen vaikuttamaan. Naisdelegaatit saivat pukeutua haluamallaan tavalla, vaikka pitkät, löysät peittävät vaatteet olivat edelleen kovaa valuuttaa. Vaikutti siltä, että saudit halusivat aidosti kuulla ehdotuksia siitä, miten heidän kannattaisi suunnitelmiaan kehittää. Kokouskulttuuri poikkesi meikäläisestä: ohjelma eli kaiken aikaa ja aikataulut joustivat. Rukoustauot kuitenkin pidettiin ajallaan.

Saudi-Arabiassa miehillä on naisten valvontaoikeus, joka rajoittaa muun muassa naisten omistusoikeuksia, perimisoikeuksia, koulutusoikeuksia, työllisyysoikeuksia ja asuinpaikan valintaa.  Ulkomaille naiset eivät saa matkustaa ilman puolison tai sukulaismiehen lupaa. Vielä hetki sitten ei maahan myöskään voinut saapua yksinäisenä naisena. Monet tiukkaa uskonnollista valtaa kritisoineet naiset ovat hakeneet turvapaikkaa ulkomailta, eikä ihme. Kuningaskunnan lait ja tavat asettavat naiset monissa asioissa lapsen asemaan ja miehille alisteisiksi. Feministi meissä molemmissa vahvistui tällä matkalla.

Hotelli Riadissa.

Naisia koskenut kielto ajaa autolla kumottiin Saudi-Arabiassa viime vuonna – viimeisenä maailman maista. Naisten oikeus autolla ajamiseen on yksi kruununprinssi Muhammed bin Salmanin aikana tapahtuneista uudistuksista Saudi-Arabiassa. Se on osa suurempaa uudistussuunnitelmaa Visio 2030. Kruununprinssi on pyrkinyt vähitellen liberalisoimaan maata ja kohentamaan sen taloutta. Myös ne kaupunkiympäristöä parantamaan pyrkivät suuret suunnitelmat, joita matkustimme kommentoimaan, liittyvät tähän kokonaisuuteen.  Riadiin aiotaan muun muassa rakentaa maailman suurin puisto (13,4 km2). Puiston lisäksi liikuntamahdollisuuksia parannetaan muun muassa pyöräteiden avulla ja taidetta aiotaan tuoda kaupunkiin isossa mitassa. Kannatettavia hankkeita kaikki.

Ajokielto aiheutti naisille paljon käytännön ongelmia, koska ilman autoa tässä maassa on vaikea liikkua. Pääkaupungissa Riadissakin joukkoliikennettä vasta aloitellaan. Hulppea kuuden linjan metro on rakenteilla, joitakin bussilinjoja on alkanut liikennöidä ja lisää on tulossa. Ajokielto käytännössä esti monilta naisilta töissä käymisen. Varakkaat ajoivat taksilla tai palkkasivat autonkuljettajia, mutta kaikilla ei ollut sitä mahdollisuutta. Riadin lentokenttä mainosti nyt näkyvästi, että sen uusista työntekijöistä jo yli 20 % on naisia. Se ei meihin, naisvaltaisiin työpaikkoihin tottuneisiin, tehnyt suurta vaikutusta, mutta epäilemättä se on iso muutos aiempaan.

Saudien suhtautuminen autoiluun muistuttaa amerikkalaista: autot ovat hyvin tärkeitä ja isoja – ja polttoaine puoli-ilmaista. Jalankulku oli havaintojemme mukaan melko vaikeaa: jalkakäytäviä toisinaan oli ja toisinaan ei, suojatiet harvinaisuuksia. Kaupungin hyvin korkea lämpötila kesäisin vaikeuttaa joukkoliikenteen käyttämistä, koska lyhyenkin matkan käveleminen pahimmillaan yli 50 asteen kuumuudessa on tukalaa. Riad pyrkii tämänhetkisten suunnitelmiensa mukaan autokaupungista vihreäksi keitaaksi vain viidessä vuodessa.

Riad pyrkii parantamaan ekologista kestävyyttään ja yksi keino siihen on suunnitelma istuttaa kaupunkiin yli seitsemän miljoonaa puuta. Puiden kasteluun aiotaan käyttää muun muassa puhdistettua jätevettä. Puut sitovat pölyä, tuovat varjoa, alentavat lämpötilaa ja lisäävät monin tavoin viihtyisyyttä. Riadilaiset tavoittelevat keskilämpötilan alentamista useilla asteilla. Näimme suositun piknikpaikan, joka suomalaisin silmin näytti äärimmäisen karulta ja roskaiselta hiekkakentältä. Siinä oli kuitenkin joitakin puita, joiden alle kokoonnuttiin vapaa-aikaa viettämään varusteina eväiden lisäksi aidot matot ja vesipiiput.

piknik-paikka

Talvikuukausien matalampia lämpötiloja (n. 25 astetta) juhlistetaan vuotuisella Riyadh Season -tapahtumalla. Sen yksi osa oli parissa kuukaudessa aavikolle rakennettu valtava (mitoitettu 600 000 kävijälle) outlet park kauppoineen, ravintoloineen ja suihkulähteineen. Näkemämme mukaan sinne olivat tervetulleita niin perheet kuin yksittäiset nuoret aikuiset viettämään aikaa ulkona, ostoksia tehden ja ruokaa syöden. Melkein niin kuin missä tahansa. Kesän tullen ulkona liikkuminen kuitenkin jää, ja jos julkinen liikenne ja suunnitellut sisä- ja ulkourheilupaikat eivät toteudu nykyistä vihreämmässä ympäristössä, eivät liikkumisen terveyshyödyt realisoidu. Ylipaino ja diabetes ovat kaupungissa suuria haasteita. Riadissa on nyt korkea aika parantaa asukkaiden hyvinvointia ja kaupungin kestävyyttä.

Teksti: Esa Nikunen & Emma Terämä
Kuvat: Esa Nikunen